? ??????????????The Very Last Time? ????? ?? ???Rating: 4.5 (6 Ratings)??36 Grabs Today. 5243 Total Grabs.
??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ?????????????????????????????????Live, Love, Laugh? ????? ?? ???Rating: 4.6 (8 Ratings)??33 Grabs Today. 19843 Total Grabs. ??????Preview?? | ? BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Saturday, October 10, 2009

Persiapan Menghadapi 'Interview'...

Temuduga merupakan satu peluang yang sepatutnya dirancang dan diambil berat oleh setiap pelajar. Tujuan utama temuduga adalah untuk menentukan dan memilih calon yang paling sesuai. Temuduga ialah komunikasi dua hala. Ia bukan hanya satu tugas bagi pada penemuduga untuk menetukan kesesuaian calon, tetapi juga para calon harus berusaha agar mereka didapati sesuai dan seterusnya dipilih.

Temuduga boleh dikendalikan oleh seorang penemuduga ataupun oleh beberapa orang, yang dipanggil ‘panel’ temuduga. Biasanya terdapat 3 atau 5 orang dalam sesuatu panel temuduga., bergantung pada kehendak pihak yang menganjurkannya. Bagaimana ia dikendalikan, itu tidak penting. Apa yang harus diberi peringatan ialah cara anda berkelakuan, kerana itu yang akan menentukan peluang untuk anda berjaya di dalam temuduga tersebut. Anda perlu meyakinkan si penemuduga bahawa anda layak dipilih dan mempunyai segala ciri-ciri yang dikehendaki.

Calon-calon mestilah bersedia dari segi mental dan fizikal sebelum menghadiri temuduga.
10 Tip Menghadapi Temuduga
1. Buat Kajian Tentang Syarikat/Majikan.
Buat kajian tentang latar belakang syarikat kerana besar kemungkinan penemuduga akan bertanya kepada anda sejauh mana anda tahu tentang syarikat mereka. Ini penting kerana ia menunjukkan sama ada kita benar benar berminat untuk berkerja di syarikat tersebut atau kita sekadar ambil mudah sahaja. Pada zaman internet ini, amat mudah untuk kita mendapatkan maklumat berkenaan syarikat syarikat tersebut melalui laman web mereka.
2. Buat Kajian Tentang Jawatan Kosong Yang Dipohon.
Pastikan anda mendalami tentang jawatan yang dipohon terutama tugas tugas utama yang perlu dilakukan apabila anda menjawat jawatan berkenaan. Sebagai contoh, jika jawatan yang dipohon ialah Pembantu Akaun, senaraikan rutin rutin tugasan yang mungkin anda akan lakukan jika diterima menjadi seorang Pembantu Akaun di syarikat tersebut. Anda mungkin tidak mengetahui kesemuanya, tetapi apa yang anda boleh lakukan ialah dengan menyenaraikan sebanyak mungkin senarai tugasan dan memilih beberapa yang anda fikirkan paling tepat.
3. Sediakan Senarai Contoh Soalan Temuduga Yang Mungkin Ditanya Kepada Anda
Banyak sumber yang ada menyediakan senarai contoh soalan temuduga yang boleh anda dapati. Salah satu daripadanya ialah dari laman web SKOR Career.
4. Berlatih Hadiri Temuduga Secara Praktikal dan Role Play.
Tiada gunanya kalau kita sekadar mengutip contoh contoh soalan temuduga jika sekiranya kita tidak mempraktikkannya secara praktikal atau role play. Role play di sini bermakna anda mencari seorang pasangan untuk memainkan peranan sebagai penemuduga, manakala anda menjadi calon pekerja. Si penemuduga ini akan bertanyakan soalan kepada anda berdasarkan kepada soalan soalan yang telah anda kumpul dan anda berlatih menjawab soalan soalan tersebut satu demi satu.
5. Cari Maklumat Tentang PenemudugaSebaik baiknya cari maklumat tentang penemuduga anda. Anda tidaklah perlu mendapatkan nama mereka, tetapi seboleh bolehnya cuba siasat apakah jawatan yang dipegang oleh si penemuduga tersebut. Ini kerana adalah penting untuk mengetahui penemuduga itu datang dari bahagian mana sama ada dari bahagian Sumber Manusia atau bahagian yang berkaitan dengan jawatan anda. Ini kerana jika penemuduga datang dari bahagian Sumber Manusia, soalan yang bakal dikemukan lebih bersifat menganalisa sifat sifat seperti kemahiran berkomunisi, membuat analisa serta personaliti anda. Jika temuduga melibatkan bakal bos anda, maka soalan temuduga akan digabungkan untuk mengkaji sikap anda serta kemahiran dan pengetahuan anda dalam bidang yang diperlukan oleh jawatan yang dipohon.
6. Ambil tahu jenis temuduga yang bakal anda lalui.
Adalah penting untuk anda mengetahui jenis temuduga yang bakal anda hadiri untuk membolehkan anda membuat persediaan yang rapi dan secukupnya. Persediaan yang rapi membolehkan anda memposisikan diri anda untuk memberi kelebihan berbanding calon temuduga lain.
7. Senaraikan soalan untuk ditanya kepada majikan.
Temuduga kerja bukanlah sejenis interaksi yang hanya membenarkan majikan bertanyakan soalan kepada calon pekerja sahaja. Ia adalah 2-way street. Ini bermakna, selain daripada menjawab soalan, anda juga boleh menanyakan soalan kepada mereka. Ini penting kerana, walaupun mereka menyukai kita dan berhasrat untuk melantik kita memegang jawatan kosong yang ada, keputusan samaada untuk bersetuju berkerja dengan mereka terletak kepada kita. Jika kita mendapati syarikat tersebut tidak sesuai dengan kita berdasarkan beberapa kriteria yang tertentu, maka kita berhak untuk menolak tawaran kerja tersebut.
8. Sediakan resume serta salinan dokumen lain yang lengkap.Cukup kecewa apabila calon temuduga gagal menyediakan dokumen penting seperti resume dan juga salinan fotokopi dokumen lain seperti keputusan peperiksaan dan transkrip. Lebih mengecewakan apabila mereka gagal untuk membawa item yang diperlukan. Kadang kadang mereka datang sambil lewa membawa thumb drive yang mengandungi resume mereka dan pandai pandai pula menyuruh penemuduga untuk mencetak resume mereka. Cara ini sungguh tidak sopan dan biadap.
9. Pastikan anda tahu lokasi temuduga dan buat strategi untuk sampai awalJika pada waktu untuk bertolak ke tempat temuduga barulah anda terhegeh hegeh menyemak di mana letaknya lokasi temuduga anda, lambat laun anda akan terlambat sampai ke lokasi. Ini adalah satu lagi sikap ambil mudah yang sering kali terbawa bawa oleh calon pekerja. Jika anda tidak berapa pasti tempat tersebut, ambil usaha untuk melawati sekitar tempat tersebut sehari (atau waktu malamnya) sebelum temuduga yang sebenar.
10. Bersedia dengan kod pakaian yang sesuai.Tidak kiralah anda ini jenis punk, rock, hip hop dan sebagainya, bila tiba waktu temuduga, pastikan kod pakaian yang betul! Untuk lelaki, kemeja cerah yang bertali leher, dan seboleh bolehnya memakai kot gelap. Seluar panjang berwarna hitam atau gelap adalah sesuai, diiringi denga kasut kulit berwarna gelap dan dikilatkan. Pemakaian anda akan memberikan impresi pertama (first impression) kepada penemuduga anda, dan dalam first impression, tiada peluang kedua untuk anda, jadi pastikan anda memberi first impression yang baik.
Untuk wanita pula, sesuai memakai executive blouse berwarna gelap.
Semoga Anda Berjaya Dalam Temuduga...

0 comments: